måndag 8 mars 2010

Ny teknik bra eller dåligt?

I dag när jag satt och läste Bra matematik för alla- nödvändig för elver med inlärningssvårigheter med Malmer (2002) stod det där om tekniken och att vi mer och mer blir beroende av den vilket hon inte ansåg som bra. Jag vill här referera till Ginner och Matsson (1996) då de menar att den tekniska utvecklingen får följder för människors liv både på gott och ont. När man tar fram något nytt tekniskt hjälpmedel anser jag att forskarna bör ta reda på konsekvenserna av dessa innan de kommer ut i samhället och människor blir beroende av dem. Jag tänker exempelvis på mobiltelefoner och deras strålning. Jag kan inte förstå hur man innan kunde klara sig utan dessa, men frågan är hur det kommer påverka vår hälsa i framtiden vilka konsekvenserna blir. Malmer (2002)menar att huvudräkningen blir viktigare och viktigare i vårt samhälle då både datorer och miniräknare börjar ta över. Jag tror att det finns en risk för att man i dagens samhälle till slut inte behöver kunna göra något då det finns hjälpmedel för allt. Telefonkataloger behöver det nästan inte slås i längre utan det är bara att gå ut på nätet för att kolla adress och telefonnummer. Jag tror att det är viktigt att ta in ny teknik i skolan samtidigt som man behöver fundera över hur och varför man tar in den samt konsekvenserna av det. Jag tror att mycket av den gamla kunskapen behövs trots alla nya hjälpmedel!

4 kommentarer:

  1. Tack för ett intressant inlägg!

    Jag vill tillägga en sak angående mobiltelefoni och dess strålning. Man vet mer idag än vad man visste förut då mobiltelefoni var en väldigt ny teknik och utvecklat en ny sorts antenn som kallas för "riktantenn". Den fungerar så att den riktar bort mobilens strålning från huvudet. Dock är det inte alls många mobilföretag som har nappat på den idén. Sen har jag läst en del om strålningen från mobiler och det finns idag inga vetenskapliga belägg för att strålningen från mobiltelefoner eller master är skadliga. Det finns med andra ord inga undersökningar eller vetenskapliga rapporter som stärker att det skulle vara farligt för människan.

    Tekniken har idag blivit alltmer effektiv och jag håller med dig, släng kataloger och annat gammalt skräp i papperskorgen. Ny teknik har framställts för att underlätta vardagen hos människor men "är vi på väg att bli beroende av en teknik som få begriper"? (Ginner & Mattsson, 1996, s. 82). Skulle det i så fall leda till ett expertsamhälle där den yngre generationen ) behärskar tekniken bättre än de äldre? Ja, svarar jag på den frågan. Det finns dock en sorglig nackdel och det är att alltför många lärare i skolorna är för rädda att anpassa mer högteknologiskt material i undervisningen i brist av kunskap och intresse. Jag har upplevt och fått höra att många lärare inte ens vill lära sig för de förstår sig ändå inte på det. Negativt förutfattade meningar enligt min åsikt. För att runda av det jag ville säga så tror jag också att det är viktigt att ta in ny teknik i skolan, det är nödvändigt för hur samhället och världen växer tillsammans med teknologin!

    SvaraRadera
  2. Intressant det där med "riktantennen", hade jag inte hört talas om. Vore ju mycket possitivt om fler mobilföretag nappade på den idèn! Tänk om det nu är skadligt och alla våra barn och ungdomar som i principt "lever" med sina mobiltelefoner. Vilka skador kommer de att få? Men det är väl som Andersson (2008) skriver att när man tillverkar och utvecklar ny teknik så vet man inte i förväg om vilka risker och konsekvenser det innebär. Det kan ju tyvärr visa sig långt senare. Men min fråga är om vi verkligen måste bära runt på en mobiltelefon hela dagarna? (Jag gör det ju själv) men hur klarade vi oss egntligen innan? Visst har vi skapat oss ett behov och har säkert svårt att göra oss av med det. Och är det kanske så att vi även har skapat det till våra barn eftersom det oftast är föräldrarna som betalar en mobil till sina barn?

    Jag håller med dig Andreas att många lärare är själva rädda för den högteknologiska utvecklingen på grund av att de inte behärskar den. Jag har varit i flera klassrum och på förskolor där det inte ens finns en dator, med resonemanget att det finns inget behov av en dator och att de flesta har en hemma. Om bara datorn används på rätt sätt så tycker jag att det är ett utmärkt redskap i undervisningen!

    SvaraRadera
  3. Datorn kan vara ett bra hjälpmedel för exempelvis skrivinlärning och ett bra sätt att kunna inhämta information. Två högstadielärare diskuterade dock bekymmersamt att eleverna knapphändigt kunde använda datorn till inhämtning av information och då känns det ändå som att eleverna inte fått tillräckligt med träning i detta. Utifrån Lpo 94 är ju detta ändå ett mål att eleverna ska kunna använda informationstekniken som ett verktyg för kunskapssökande och lärande.

    SvaraRadera
  4. Tackar så mycket för alla kommentarer!

    Andereas jag menar inte riktigt att man ska slänga kataloger och annat gammalt skräp i papperskorgen då den nya tekniken har framställts för att underlätta vardagen hos människor. Jag tror att det är minst lika viktigt att ta tillvara på den gamla tekninken. I dagen teknik erfarar jag många gånger att mycket görs åt människan. Jag tror inte att vi får bli för bekväma utan att det är viktigt att den gamla tekniken finns kvar. Jag tror att vi på väg att bli beroende av teknik och mycket av tekniken är precis som Andersson (2008) skriver att man inte vet i förväg vilka risker och konsekvenser det för med sig. Något jag önskar kunde forskas om lite mera innan just produkterna kommer ut i samhället och vi blir beroende av dem.

    Linda och Christin datorn är som ni skriver ett stort hjälpmedel både på förskolan och skolan vilken jag anser borde tas mer tillvara på då den finns ute på arbetsplatser mer och mer. Men jag anser även att den gamla tekniken som att skriva för hand, läsa böcker, slå i uppslagsverk ect inte får försvinna utan bör ha en minst lika stor del i undervisningen!

    SvaraRadera