måndag 8 mars 2010

Förskolebarn och naturvetenskap!

Förra veckan var jag ute och intervjuade barnen på förskolan kring vårt valda fenomen. Barnen verkade väldigt intresserade av fenomenet och de hade många intressanta funderingar och hypoteser. Vad som slog mig nu i efterhand är att de nämner mycket av det som vi som grupp just nu fördjupar oss i, även om de inte använder de begrepp som vi arbetar med. Ett exempel är en pojke pratade om båtar och sa att de är tunga för oss men att "vattnet hjälps åt att lyfta dem". Här kan man känna igen Arkimedes princip som enligt Karlsson och Undvall (2006) faktiskt handlar om att vattnet utövar en lyftkraft på föremål som är helt eller delvis nedsänkta i vatten. Den pojke som sa detta blev väldigt intresserad av fenomenet och tyckte vi skulle prata om det på samlingen som de skulle ha senare. Jag fick då förklara att jag snart kom tillbaka och att de då skulle få experimentera själva och att vi skulle prata mycket om flyta/sjunka då. De flesta barnen verkade faktiskt väldigt intresserade och fascinerade över fenomenet. Jag kom då att tänka på det som Elfström, Nilsson, Sterner och Wehner-Godèe (2008) skriver om att barn oftast har antaganden om varför saker är som de är. Jag anser att det är viktigt att visa barnen att allas antaganden är lika betydelsefulla och att det de säger är intressant eftersom det är just deras uppfattning. Det är viktigt att inte bara tala om för barnen hur saker fungerar utan att utmana deras tankar och låta dem själva få experimentera och pröva sig fram.

Referenslitteratur:

Elfström, NIlsson, Sterner & Wehner-Godèe. (2006). Barn och Naturvetenskap - upptäcka, utforska, lära. Liber AB: Stockholm.

Karlsson & Undvall. (2006) Spektrum - Fysik. Liber: Stockholm.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar