fredag 19 mars 2010

Lärandetillfälle i förskolan

Detta är vår lektionsplanering för förskolan då barn i åldrarna 4-6år kommer få arbeta med fenomenet flyta/sjunka.

Mål
Övergripande – Utifrån Lpfö-98
skall förskolan sträva efter att alla barn
Utvecklar förståelse för enkla naturvetenskapliga fenomen.
Utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika material och tekniker.

Konkreta
Barnen skall få en förståelse för att lätta saker flyter och tunga saker sjunker och att även formen påverkar.
Barnen ska få en förståelse för hur modellera ska formas för att flyta.

Material
Vattenbunke, olika föremål beroende på vad barnen hämtar på avdelningen, eventuellt eget material, modellera.

Genomförande
Vi samlar barnen för att låta de få fundera över varför en del saker kan flyta och sjunka. De ska därefter få testa olika föremål genom att släppa ner det i vattenbunken och se om de flyter eller sjunker. Stämde resultatet med det de trodde innan? Efter det får barnen testa med lera och se vad som händer, kan vi få den att flyta? Kommer då in på båtars konstruktion.

Utvärdering kommer att ske direkt efter lärande tillfället:
Måluppfyllelse - Klarade bKursivarnen av att testa olika föremål och ”se” om de flöt eller sjönk? Förstod barnen varför en del föremål flöt/sjönk? (tungt/lätt)

Aktivitetens relevans – Var aktiviteten relevant för barngruppen? Passade aktiviteten barnens förkunskaper?

Pedagogiska ledarskapet – Var jag tydlig i mina instruktioner? Blev det som jag hade tänkt mig? Behövs det ändringar, vad i sådana fall?

Vi kommer även att göra en utvärdering av aktiviteten ca två veckor efter lärandetillfället genom ett samtal som genomförs med barnen kring fenomenet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar