torsdag 4 mars 2010

Grön flagg!

När jag idag var ute på fältstudier fick jag reda på att både förskolan och skolan som jag är på gått med i Grön flagg. Jag har tidigare hört talas om Grön flagg men aldrig riktigt satt mig in i vad det innebär när en förskola/skola är med i det. Jag har nu lärt mig att Grön flagg fungerar som ett verktyg för de skolor/förskolor som vill arbeta med hållbar utveckling. För att bli godkända och bli Grön flagg-certifierad krävs det att förskolan/skolan arbetar med de olika teman som finns och skickar in en rapport över arbetet. På "min" förskola arbetar de till
exempel med temat Kretslopp. De har gemensamt satt upp mål som både vuxna och barn arbetar för. De har exempelvis startat upp en kompost som barnen får hjälpa till att sköta, och de har som mål att sedan använda sedan den nedbrutna jorden. De samtalar även mycket med barnen om vad man kan göra för att bidra til en bättre framtid. Just nu pratar de om
återvinning av bland annat papper, plastflaskor, glasflaskor samt plåtburkar. Jag frågade idag barnen på samlingen om de kunde berätta lite om återvinning. Barnen berättade att de på förskolan samlar allt papper i en låda som sedan "åker iväg till ett ställe som gör nya papper av de gamla". Jag frågade barnen varför det är bra att återvinna papper och då svarade en pojke att man måste använda träd till att göra papper, men om barnen återvinner papperet så behöver det inte försvinna så många träd. Det märktes att barnen hade lärt sig en hel del vilket jag anser tyder på att det går att arbeta med hållbar utveckling även med små barn. Andersson (2008) menar att det är viktigt att barn och ungdomar får kunskap om hur vi påverkar klimatet och ekosystemen, samt att skolan måste behandla sådana frågor i undevisningen. Jag anser precis som Andersson (2008) att det även måste finnas en balans i undervisningen genom att barn och ungdomar samtidigt får lära sig vad de själva kan göra för att bidra till en hållbar utveckling. Att gå med i Grön flagg kan vara ett steg i rätt riktning.

Länk för den som vill läsa mer om Grön flagg: http://www.hsr.se/skola

Referenser:
Andersson, B. (2008). Grundskolan naturvetenskap - helhetssyn, innehåll och progression. Lund: Studentlitteratur.

1 kommentar:

  1. Vad intressant det lät med Grön Flagg-certifikatet, detta borde ju fler förskolor gå med i. Jag tror precis som du beskriver att det går att arbeta med hållbar utveckling även i de yngre åldrarna. I deras vardag finns det områden att arbeta med som pappersinsamling eller kompostering av mat som kan härledas till deras erfarenheter. Skrämmande på vissa förskolor är att så mycket mat slängs och man kan undra vad detta ger för signaler till barnen.

    SvaraRadera