Vi tyckte att Concept cartoon var ett bra sätt att inleda en lektion på, det verkade sätta igång en tankeprocess hos eleverna. De behövde inte komma med något eget påstående utan istället resonera kring de redan färdiga påståenden som cartoonen innehöll.
I skolan hade vi valt ut föremål som eleverna fick experimentera med till skillnad från förskolan där barnen fick välja egna föremål att testa. Anledningen till att vi valde kork och sten som material var att vi ville synliggöra att materialet spelar roll för om ett föremål flyter eller sjunker. Detta gjorde att vi kom in naturligt på föremåls densitet utan att behöva nämna begreppet i sig, eleverna uttryckte det som att kork har luft i sig och det har inte sten. När vi i vår basgrupp planerade lektionen diskuterade vi mycket kring vad vi skulle välja för föremål och om de kanske skulle få välja egna föremål att testa. Nu i efterhand känner vi att vi valde rätt eftersom det gav möjlighet till fortsatta givande diskussioner. Enligt Elfström, Nilsson, Sterner och Wehner-Godèe (2008) är Concept cartoons en bra utgångspunkt när man ska planera sin undervisning. Vi samtycker då den varit till hjälp vid val av föremål och tillvägagångssätt vid samtliga lärandetillfällen. Utifrån experimenten drog eleverna väldigt kloka slutsatser och det går att resonera med dem på en helt annan nivå än med barnen på förskolan. Vid intervjuerna tyckte vi att barn och elever verkade ha ungefär samma förförståelse kring fenomenet men märkte en markant skillnad vid våra genomföranden.
Referens
Elfström, I., Nilsson, B., Sterner, L. & Wehner-Godée, C. (2008). Barn och naturvetenskap - upptäcka, utforska, lära. Stockholm: Liber
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar