fredag 19 mars 2010

Lärandetillfälle i skolan

Detta är vår lektionsplanering för skolan då eleverna i årskurs 1-2 kommer få arbeta med fenomenet flyta/sjunka.

Mål
Övergripande – Utifrån Lpo 94
ska skolan sträva efter att varje elev/barn
Lär sig att utforska, lära och arbeta både självständigt och tillsammans med andra,
Befäster en vana att självständigt formulera ståndpunkter grundade på såväl kunskaper som förnuftsmässiga och etiska Fetövervägande,
Tillägna sig goda kunskaper inom skolans ämnen och ämnesområden, för att bilda sig och få beredskap för livet

Utifrån kursplanen i Teknik (00/07)
Kunna med handledning planera och utföra enklare konstruktioner

Utifrån kursplanen i Naturvetenskap (00/07)
Kunna utföra enkla systematiska observationer och experiment samt jämföra sina förutsägelser med resultatet
Ha inblick i olika sätt att göra naturen begriplig.

Konkreta mål
Eleverna skall få en förståelse för att modelleran både kan flyta och sjunka och att form och vikt kan påverka.
Eleverna ska få en förståelse för att föremåls densitet (det innehåller luft) är avgörande för om det sjunker eller flyter.

Material
Modellera, bunke, vatten, kork, sten och papper.

Intervjuer

Vår frågeställning vid intervjuerna är varför flyter/sjunker vissa föremål i vatten? Innan genomförandet av lärandetillfället genomförs en intervju med några elever för att få en förståelse för vilka förkunskaper eleverna har om fenomenet flyta/sjunka samt för att kunna sammanställa en Concept Cartoon kring elevernas föreställningar.

Genomförande
Vi samlar eleverna och inleder med att visa cartoonen och de får fundera över påståenden. IFetnnan vi börjar med att testa om sten och kork sjunker eller flyter får de göra hypoteser kring detta. För att påvisa att även lätta saker kan sjunka får de även testa med ett lätt papper och se vad som händer. Där efter får eleverna prova att släppa ner en klump modellera i vattenbunken och se om den flyter eller sjunker. Eleverna får fundera över hur de kan göra för att få leran att flyta och får testa att forma den på olika sätt, här kommer ett teknikperspektiv in. Tar upp till diskussion hur exempelvis tunga båtar kan flyta. De ska även få lägga andra föremål på den formade leran och se om den flyter eller sjunker.

Utvärdering som sker direkt efter lärandetillfället:
Måluppfyllelse – Fick alla elever en förståelse för hur modelleran kan flyta och sjunka? Hade form och vikt någon betydelse

Aktivitetens relevans – Var aktiviteten relevant för eleverna? Passade aktiviteten elevernas förkunskaper?

Pedagogiska ledarskapet
– Var jag tydlig i mina instruktioner? Blev det som jag hade tänkt mig? Behövs det ändringar, vad i sådana fall?

Utvärdering två veckor efter lärandetillfället:
Sker med hjälp av vår färdigställda Concept Cartoons.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar