Idag har jag varit både i skolan och i förskolan och intervjuat barnen om fenomenet flyta/sjunka. Flera av barnen i förskolan pratade om att tunga saker sjunker och lätta saker flyter, men ett barn trodde att en liten sten kanske kunde flyta för att den just var liten och inte var så tung som en stor sten. Detta barn var även inne på att lätta saker som flyter kunde bli tunga när de får vatten på sig och då sjunker de istället. Smart sagt av en femåring tycker jag! Vi diskuterade varför båtar kan flyta (eftersom flera barn påpekade att båtar flyter fast de är stora och tunga) och ett barn trodde det berodde på båtens motor, att båten får hjälp med att hålla sig flytande. Intressant att få höra hur de tänker och hur mycket de egentligen vet kring fenomenet.
I skolan svarade alla elever att tunga saker sjunker och att lätta saker flyter och det beror på vad de är gjorda av. En elev sade att båtar är ju stora och gjorda av plåt men de kan flyta för de har "flytsaker" inuti. Denna elev var även inne på att papper som är lätt kan faktiskt sjunka, men visste inte varför. En annan elev hade testat att göra pappersblommor och lagt i vatten och när de blev blöta så blev de tyngre och började sjunka. Här tycker jag att eleven har en förförståelse för att materia, vattnet, kan ändra föremålets form och vikt och därmed få föremålet tyngre så att det sjunker. Denna elev sade att en tvål kan flyta i vatten, men visste inte varför. Kanske har tvålen flytit omkring i badkaret när eleven badat?
Det ska bli spännande att få genomföra experimenten med barnen/eleverna och se om deras hypoteser stämmer. Nu ska vi tillsammans i gruppen konstruera vår Concept Cartoons och ta tillvara på elevernas funderingar. Elfström, Nilsson, Sterner och Wehner-Godèe (2008) skriver om fördelarna att använda sig av en sådan i undervisningen och att eleverna lätt kan ta den till sig och utveckla sin förståelse kring naturvetenskapliga fenomen och att detta ger tillfälle att lära av varandra. Just att elever ska lära av varandra förespråkar jag inom undervisning och det blir ju så mycket mera spännande när man arbetar tillsammans. Författarna menar också att cartoonen stimulerar till samtal och givande diskussioner och det ser jag fram emot!
Det är intressant att barnen i förskolan faktiskt vet en hel del om fenomenet flyta/sjunka. Jag har också intervjuat barn i förskolan idag (kommer inlägg om det vid ett senare tillfälle) och jag kände precis som du att de flesta är på det klara med att lätta saker flyter och att tunga saker sjunker. "Mina" barn började också prata om båtar och att funderade på hur de kan flyta. Kanske kan vi utmana barnen i förskolan lite mer när vi genomför våra aktiviteter än vad vi först tänkte!?
SvaraRadera