onsdag 28 april 2010

Teknik i förskola/skola

När jag var ute på förskolan för att se vad jag kunde hitta för teknik var det datorn som jag lade märkte till först. Det satt några barn vid datorn och turades om att spela olika spel. Ett av barnen hade problem med ett av spelen, men istället för att ropa på fröken ropade han på sin 4-åriga kompis som kom och fixade det som inte fungerade med en gång. Det slog mig då att barn som växer upp idag har helt andra förutsättningar än vad vi själva hade när vi växte upp. Redan från väldigt tidig ålder använder de sig av denna teknik och är otroligt skickliga dessutom. När jag själv gick i skolan var det först på gymnasiet som datorn introducerades i undervisningen. Här kan man se att den tekniks utvecklingen verkligen gåt framåt. Något annat jag observerade var när barnen prövade sina tekniska kunskaper när de byggde och konstruerade saker. På "min" förskola har de en låda full med olika klossar i olika geometriska former. Dessa träklossar använde några pojkar till att bygga olika ramper och banor till sina leksaksmotorcyklar. De satt länge och funderade över hur de skulle kunna bygga ett högt hinder som samtidigt skulle vara stabilt nog att åka på. Som pedagog skulle man här kunna göra som Alhrik (muntlig kommunikation 100208) menade var viktigt, nämligen att ta med barnen ut i verkligheten. Genom att ta med barnen ut och titta på hur olika ramper är byggda kan man få dem att fundera över om de kanske behöver annat material eller om de kan konstruera rampen på något annat sätt.

Det är oerhört viktigt att förskolan och skolan ger barn och elever möjlighet att utveckla sitt kunnande om teknik och att de får förståelse för hur saker och ting fungerar eftersom vårt samhälle ser ut som det gör. Ett bra exempel på hur man kan göra detta har jag uppmärksammat från min förskola där de arbetar med Grön flagg. Det finns olika områden som de arbetar med och ett av dem är återvinning. Pedagogerna på förskolan har ägnat mycket tid till att prata med barnen om återvinning papper och barnen har börjat spara allt papper de använder så att det kan återvinnas. Genom detta arbete har barnen blivit medvetna om hur vi, genom att vi utvecklat olika tekniker, kan återvinna papper. På förskolan har de även startat upp en egen kompost som barnen får sköta om och då kan följa vad det är som händer med avfallet. Genom detta arbetssätt blir barnen mer medvetna om teknikens roll i samhället och hur tekniska lösningar i detta fall bidrar till något positivt.

Utan tekniska kunskaper kan det vara svårt att klara sig i samhället och enligt Ahlrik (muntlig kommunikation 100208) är det betydelsefullt att koppla tekniken till elevernas vardag. Detta håller jag med om och jag tror det är bra tror jag det är bra om man vill väcka deras intresse. De barn och elever som växer upp idag är omgivna av teknik hela tiden och de reflekterar nog inte över hur fort tekniken utvecklats under åren. Nuförtiden har nästan varenda människa en mobiltelefon i sin ägo, men hur såg den första telefonen ut och hur kommunicerade man med varandra när det inte fanns några telefoner. Jag tror att elever i skolan kan tycka att det är intressant att se hur det var förr eftersom den teknik som nu finns är så självklar för dem och för oss att vi inte kan tänka oss ett liv utan den. Precis som Ginner och Mattson (1996) skriver anser jag också att det är viktigt att ta med barn och elever ut i samhället genom exempelvis studiebesök så att de får se den teknik som man kanske pratat om. Samhället har mycket att erbjuda i form av bland annat museum, olika science centers och industrier. Det är nödvändigt att använda samhället som resurs om man ska väcka ett intresse för teknik och om man vill knyta an till barn och elevers vardag. Om man ska välja Ginner och Mattssons (1996) definition på vad teknik är så är det allt som människan sätter mellan sig själv och naturen. Förut har jag varit mer begränsad i mitt sätt att se på teknik efterom jag mer relaterat till tekniska prylar. Jag känner att jag nu fått större kunskap och förståelse för vad teknik faktiskt är och kan innebära och hur viktigt det är att tidigt grundlägga ett intresse för teknik hos barnen.

Referenslitteratur:
Ginner, T. & Mattsson, G. (red.) (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur.

1 kommentar:

  1. Kul att barnen är kreativa och vill försöka sig på olika konstruktioner på förskolan du observerat Frida. Jag håller med dig om att det vore värdefullt att ta med dem till en riktig ramp så de får en förståelse för hur konstruktionen kan se ut. Harlen (1997) skriver att barn kan skapa sig grundläggande föreställningar genom enkla undersökningar och det tror jag de skulle göra genom att besöka en riktig ramp.

    Intressant med arbetet av Grön Flagg, detta är något jag läst mycket om, men inte sett så mycket av men som jag tycker är ett jättebra intiativ så att vi värnar om vår miljö och att vi redan tidigt uppmärksammar barnen med detta arbete.

    Teknik är ju barnens vardag, precis som du skriver och Ginner & Mattson (1996) tar upp problemet med elever som kan mycket mer än sina lärare. Frågan som författarna ställer sig är om man inte kan utnyttja eleverna och deras kunskap och det tycker jag låter som en bra idè. Det gäller ju som lärare att kunna anpassa undervisningen och utgå ifrån elevernas erfarehetsvärld.

    SvaraRadera