Tänkte jag skulle lägga ut hur det gick för mig med mitt flyta/ sjunka genomförande på skolan. Eleverna hade goda förkunskaper inom ämnet vilket jag märkte både vid intervjun och innan genomförandet när vi hade ett samtal utifrån catoonen. Cartoonen främjade till samtal precis som Elfström, Nilsson, Sterner och Wehner- Godèe (2008) beskriver. Diskussionerna startade spontant och det bara bubblade ur eleverna. De kom självmant in på båtar och att de kunde flyta fast att de är tunga vilket i sin tur ledde vidare mot samtal om olika material. Eleverna förstod att om det var hål i något skulle det sjunka då det kom in vatten. De benämnde inte att det berodde på att saken blev tyngre. Detta är dock något de visar att de uppfattat senare i utvärderingen. När leran lades till sa en pojke enkelt, det har jag gjort förut, det måste se ut som en båt, det var dock inte han som först klarade uppdraget. Eleverna inspirerades av varandra och kom därigenom fram till hur leran behövde formas. Efter ett tag började de lasta båtar med lerkulor för att se vad som hände. Några förstod att den skulle sjunka medan en annan inte trodde att den skulle sjunka utan att det handlade om plats.
Avslutande citat: Man tror att vatten är lätt men när man simmar i det håller det upp nästan hela människan!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar