Vi tyckte att besöket var väldigt givande då vi kände att det fanns mycket som vi kunde ta med oss som blivande lärare. Vi tror även att det kan vara bra ha studiebesök för enbart lärare för att kunna få pedagogisk vägledning vilket vi tycker verkar svårt tillsammans med barn-/elevgruppen. Under detta besök fick vi just lite tips på vad som man som lärare bör tänka på som att till exempel göra sig intressant för sina elever och sätta sig in i barnens/elevernas värld och arbeta kring deras intresseområden. Ändå tror vi att ett besök tillsammans med barn/elever kan bli givande för alla parter då exempelvis lärarna kan få med sig tips som kan användas på förskola/skola. Vi tror även att lärarna kan hämta inspiration från deras tema- lådor och pärmar för att skapa egna lådor för att använda ute i verksamheten.
De flesta övningar och aktiviteter anser vi vara givande för de barn/elever som föredrar att arbeta i par/grupp då vi själva märkte att ett samarbete ledde till en god problemlösningsförmåga. Detta säger inte att uppgifterna måste lösas i grupp utan går lika bra att lösa enskilt. Personalen använde sig av att dramatisera vissa teman bland annat rymden som vi vid detta tillfälle fick ta del av, teatern innehöll mycket fakta men genom dramatiseringen förstärktes intrycken. Även där fick eleverna vara delaktiga genom att personalen förde en dialog med de under tiden, här märkte vi hur viktigt det var att ha den teoretiska kunskapen för att kunna besvara elevernas frågor. Efter detta fick eleverna gå vidare till ett ”rymdrum” där det fanns bra och konkreta förklaringar på bland annat de olika planeternas storlek i jämförelses med solens, planeternas avstånd till solen samt vilken som snurrar snabbast/långsammast.
Balthazar överlag är utformat för att använda alla sina sinnen vilket vi tror även är bra för att främja alla de olika lärstilarna. En nackdel som vi uppmärksammade under besöket är att det är många olika aktiviteter igång samtidigt vilket vi tror kan vara ett störningsmoment för de elever som har svårt med koncentrationsförmågan. Pedagogerna på Balthazar förklarar att vissa elever som verkar stökiga i klassrummet blir raka motsatsen under besöket då miljön är inspirerande och tilltalande. Vi tycker att det även handlar om Deweys teori ”Learning by doing” då barn/elever får använda sig av hela kroppen och det blir en upplevelse i sig. Under vår vistelse var det en särskoleklass på besök, vi tyckte att det för dessa elever var väldigt bra att få uppleva med kroppen då det blev mer konkret för dem.
Balthazar hade för tillfället en matematikhörna i vilken vi såg mycket teknik då det handlade mycket om att pussla ihop och problemlösningar med tekniska inslag. Tekniken fanns överlag i allting men för att genomföra aktiviteterna krävdes det även en viss teknik av eleverna. Naturvetenskap vi kunde se under besöket var exempelvis rymden, hjärtat, sinnena, ljudvågor och elektricitet.
Vi har inte mycket att vara kritiska till efter vårt besök då det var mer inspirerande. En nackdel vi kan se är att det var väldigt stressigt för klasserna då de verkade ha ett pressat schema och tider att passa, kanske en heldag hade varit bättre?
De flesta övningar och aktiviteter anser vi vara givande för de barn/elever som föredrar att arbeta i par/grupp då vi själva märkte att ett samarbete ledde till en god problemlösningsförmåga. Detta säger inte att uppgifterna måste lösas i grupp utan går lika bra att lösa enskilt. Personalen använde sig av att dramatisera vissa teman bland annat rymden som vi vid detta tillfälle fick ta del av, teatern innehöll mycket fakta men genom dramatiseringen förstärktes intrycken. Även där fick eleverna vara delaktiga genom att personalen förde en dialog med de under tiden, här märkte vi hur viktigt det var att ha den teoretiska kunskapen för att kunna besvara elevernas frågor. Efter detta fick eleverna gå vidare till ett ”rymdrum” där det fanns bra och konkreta förklaringar på bland annat de olika planeternas storlek i jämförelses med solens, planeternas avstånd till solen samt vilken som snurrar snabbast/långsammast.
Balthazar överlag är utformat för att använda alla sina sinnen vilket vi tror även är bra för att främja alla de olika lärstilarna. En nackdel som vi uppmärksammade under besöket är att det är många olika aktiviteter igång samtidigt vilket vi tror kan vara ett störningsmoment för de elever som har svårt med koncentrationsförmågan. Pedagogerna på Balthazar förklarar att vissa elever som verkar stökiga i klassrummet blir raka motsatsen under besöket då miljön är inspirerande och tilltalande. Vi tycker att det även handlar om Deweys teori ”Learning by doing” då barn/elever får använda sig av hela kroppen och det blir en upplevelse i sig. Under vår vistelse var det en särskoleklass på besök, vi tyckte att det för dessa elever var väldigt bra att få uppleva med kroppen då det blev mer konkret för dem.
Balthazar hade för tillfället en matematikhörna i vilken vi såg mycket teknik då det handlade mycket om att pussla ihop och problemlösningar med tekniska inslag. Tekniken fanns överlag i allting men för att genomföra aktiviteterna krävdes det även en viss teknik av eleverna. Naturvetenskap vi kunde se under besöket var exempelvis rymden, hjärtat, sinnena, ljudvågor och elektricitet.
Vi har inte mycket att vara kritiska till efter vårt besök då det var mer inspirerande. En nackdel vi kan se är att det var väldigt stressigt för klasserna då de verkade ha ett pressat schema och tider att passa, kanske en heldag hade varit bättre?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar